Garmin Varia Rearview Radar Bundle

Garmin Varia Rearview cykelradar – anmeldelse

Tilbage i sommeren 2014 dukkede firmaet Backtracker op på crowdfunding sitet Kickstarter med en radar til cyklen – altså en bagud monteret radar beregnet til at advare mod bagfrakommende biler. Selvom Backtracker rent faktisk lykkedes med at levere prototyper til test hos eks. DC Rainmaker slog deres crowdfunding kampagne fejl og de formåede aldrig at levere produkter til deres backere fra Kickstarter. I løbet af vinteren købte Garmin resterne fra Backtracker og annoncerede dermed at de var på vej ind i dette segment. Med funktionelle prototyper og et allerede eksisterende produktions-, marketings- og salgsapparat stod Garmin overfor en overkommelig opgave og kunne allerede her i efteråret begynde at markedsføre Varia Rearview cykelradar produkterne.

Jeg har brugt en Varia Rearview cykelradar med både den medfølgende kontrolboks og med min Edge 1000 i et par måneder, primært på min hverdagscykel, men også en smule på min landevejscykel. Indtrykkene i denne test og anmeldelse er baseret på dette brug. Varia enheden er leveret direkte fra Garmin til brug for denne test.

Størrelsessammenligning mellem Garmin RDU, RTL 500 og Edge 1000.
Størrelsessammenligning mellem Garmin RDU, RTL 500 og Edge 1000.
Størrelsessammenligning mellem Garmin RDU, RTL 500 og Edge 1000. Her er en æske tændstikker smidt ind i mikset.
Størrelsessammenligning mellem Garmin RDU, RTL 500 og Edge 1000. Her er en æske tændstikker smidt ind i mikset.

I kassen

Varia Rearview cykelradar leveres både som en bundle med en medfølgende hovedenhed og som radar enhed alene. Jeg har udelukkende haft fingrene i bundlen, men eneste forskel mellem de to pakker er at der i pakken kun med radarenheden ”mangler” hovedenhed, et oplader kabel og frempindsmontagen.

I kassen medfølger opladekabler (USB-microUSB) til enhederne svarende til dem som benyttes til de fleste smartphone modeller på markedet. Der medfølger ikke opladere, formentlig ud fra en betragtning om at vi alle har en eller flere af den nødvendige type liggende hjemme. Har du ikke en ledig oplader kan både radar og hovedenhed oplades via USB stikket på din computer.

Det komplette indhold af kassen i Garmin Varia Rearview radar bundle.
Det komplette indhold af kassen i Garmin Varia Rearview radar bundle.
Den komplette tilbehørspakke inkl. to radarmontager, to montager til hovedenheden og to ladekabler.
Den komplette tilbehørspakke inkl. to radarmontager, to montager til hovedenheden og to ladekabler.

Desuden medfølger tre montage muligheder til radarenheden som kan monteres på både runde og aero sadelpinde samt en stribe montager til hovedenheden så den kan monteres på styr eller frempind. Alle montager er standard typen som Garmin kalder ”holder med kvart drejning” eller på engelsk ”quarter-turn mount” hvor enheden drejes en kvart omgang for at låses fast i montagen. Dette er en stabil løsning som blev introduceret for nogle år siden og siden er adopteret af andre producenter i segmentet.

Vægt:

Varia RTU hovedenhed: 28 gram
Varia RTL 500 radar: 64 gram
Komplet sæt til montering på cyklen: 129 gram*
*Varia RTU hovedenhed, RTL 500 radar, quarter turn montage til styr og til rund sadelpind.

Varia RDU hovedenheden på vægten som stopper ved 28 gram.
Varia RDU hovedenheden på vægten som stopper ved 28 gram.
Varia RTL 500 radarenheden på vægten som stopper ved 64 gram.
Varia RTL 500 radarenheden på vægten som stopper ved 64 gram.
Et komplet køreklar Garmin Varia kit vejer 129 gram på min vægt.
Et komplet køreklar Garmin Varia kit vejer 129 gram på min vægt.

 

Batteritid, ladetid og anvendelsestemperatur

Både Varia RTL 500 radarenheden og RTU hovedenheden er udstyret med Lithium-Ion batterier som giver et bredt temperaturanvendelses område og en fornuftig levetid.

Batteritid: Varia RTL 500 radar: op til 5 timer, afhængig af trafikmængde.
Batteritid: RTU hovedenhed: op til 10 timer.
Genopladningstid: 2 timer.

Anvendelsestemperatur: -20⁰ til 60⁰ Celsius, så selv den mest forhærdede cykelrytter eller hverdagscyklist kommer nok til at give op før elektronikken.

Opladningstemperatur: 0⁰ til 45⁰ Celsius, enheden kan ikke oplades udenfor dette temperaturspænd.

Opladning af Garmin Varia foregår via de medfølgende USB - MicroUSB kabler.
Opladning af Garmin Varia foregår via de medfølgende USB – MicroUSB kabler.

Montering på cyklen

RTU hovedenheden monteres med det fikse quarter turn monteringssystem som Garmin i 2009 introducerede til Forerunner 310XT QR kittet og som lidt senere dukkede op på først Edge 500 og siden Edge 800 – siden er systemet blevet adopteret af andre producenter og er nok det stærkeste monteringssystem til dato.

Monteringssystemet fastgøres til styr eller frempind (eller sågar cyklens overrør hvis der er pladsmangel på styr og frempind) med kraftige o-ringe som sikrer en effektiv fastgørelse samtidig med at det er nemt at skifte fra cykel til cykel. Varia leveres med to montager til styr/frempind, og ellers kan de billigt købes som ekstra sæt.

Garmin Varia RDU hovedenhed monteret på styret
Garmin Varia RDU hovedenhed monteret på styret.

RTL 500 radarenheden monteres på samme måde, typisk på sadelpinden. Her er to montagemuligheder som varierer lidt afhængig om cyklen er udstyret med en rund eller en aerodynamisk sadelpind.

Til runde sadelpinde leveres en ”fast” quarter turn montage som monteres på sadelpinden med en lille umbracko nøgle og derfor ikke umiddelbart kan fjernes hvis cyklen parkeres et sted. Husk dog stadig at tage radarenheden med dig.

Den faste montage til Garmin Varia RTL 500 skrues om sadelpinden med en lille umbracko bolt.
Den faste montage til Garmin Varia RTL 500 skrues om sadelpinden med en lille umbracko bolt.

Til aerosadelpinde leveres en montage som fastgøres med o-ringe, præcis som styrmontagen, og som vha. et gummitilpasningsstykke passer på sadelpinden. Udskiftes tilpasningsstykket med det medfølgende til runde sadelpinde kan montagen også benyttes her.

Den flytbare montage til Garmin Varia RTL 500 monteres omkring sadelpinden med en kraftig o-ring. Kan også tilpasses aero sadelpinde med en seperat medfølgende gummiindsats.
Den flytbare montage til Garmin Varia RTL 500 monteres omkring sadelpinden med en kraftig o-ring. Kan også tilpasses aero sadelpinde med en seperat medfølgende gummiindsats.

Forstå Varia RTL 500 radar enheden

Varia RTL 500 enheden er ud fra et pille og rode ved knapper synspunkt nærmest urimeligt simpelt bygget op, helt i tråd med det originale Backtracker koncept som produktet startede ved. På toppen findes den eneste knap, en tænd/sluk knap.

Her er det væsentligt at notere at Varia RTL 500 enheden ikke lever op til kravene for baglygter jf. gældende “Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr”. Du bør derfor supplere med anden baglygte godkendt til brug i Danmark på offentlig vej. Jeg bruger en lille, godkendt, LED lygte som er monteret over min Varia som ekstra sikkerhed.

Baglygtefunktionen lyser både bagud og til siden via en dedikeret LED på begge sider af radarenheden.

Billede 05-01-2016 13.02.53

På bagsiden er radarenheden udover quarter-turn montagen forsynet med en microUSB port til opladning og opdatering af software. Porten er beskyttet af et gummidæksel som sikrer at enheden er beskyttet mod vandindtrængen efter IPX7 standarden hvilket betyder at den er vandtæt på en meter vand i op til 30 minutter. Jeg vil dog ikke anbefale at efterprøve dette, blot konstatere at den i løbet af de sidste par måneders kraftige regn ikke har haft nogen problemer med vand.

Bagsiden af Varia RTL 500 med quarter turn mount og USB port til opladning og software opdatering.
Bagsiden af Varia RTL 500 med quarter turn mount og USB port til opladning og software opdatering.

Under de røde LED som udgår det bagudvendte lys og centreret over Garmin logoet findes en lille kontrol LED som bruges til at holde øje med enhedens driftstatus.

Status LED på Varia RTL 500
Status LED på Varia RTL 500
LED aktivitet Status
Blinker grønt Enheden oplader
Fast grønt Opladning komplet
Blinker rødt Lav batteristand
Fast rød Fejl ved opladning
8 hurtige lilla blink Uploader software opdatering

 

Når en bil nærmer sig skifter lyset i RTL 500 lygten også udseende – jo tættere bilen kommer på des flere LED tændes i lygten. Om dette har en reel effekt på synligheden for bilisten kan jeg ikke gennemskue, men ideen er ikke helt dum.

 

Forstå Varia RDU hovedenheden

På samme måde som selve radar enheden har hovedenheden kun en enkelt tænd/sluk knap som er placeret på venstre side af kassen. På bagsiden findes quarter-turn montagen og i lighed med radarenheden også en microUSB port beskyttet af et gummidæksel. Vandtæthedsklassen er også her IPX7 hvilket er tilstrækkeligt til selv de vildeste regnvejr.

Bagsiden af Garmin Varia RDU med quarter turn mount og USB port
Bagsiden af Garmin Varia RDU med quarter turn mount og USB port.
Garmin Varia RDU
Garmin Varia RDU
1 Tænd/sluk knap Tænder og slukker hovedenheden samt slukker radarenheden.
2 Lys sensor Måler det naturlige lys og justerer lysintensiteten i display.
3 Status LED Fast blåt lys når RTL radar er forbundet, blinker blåt ved søgning.
4 Status LED Fast hvidt lys ved normal brug, blinker hvidt ved lav batteri.
5 Risikoniveau
Opladning
Grøn= ingen risiko, Orange = bil nærmer sig, Rød = bil nærmer sig i høj fart.

Ved opladning: Grønt blink = opladning, Fast grønt lys = opladning komplet.

6 Køretøj position Hvide LED viser antal køretøjer som nærmer sig og deres indbyrdes position.

 

Når hovedenheden tændes lyser LED enhederne i midterkolonnen op og indikerer herved batteristatus, samtidig forsøges der at finde en radarenhed. Købes enhederne sammen i bundle er de allerede parret og der skal ikke foretages yderligere.

Under brug lyser den LED som angiver risikoniveau grønt så længe vejen bagude er fri, og skifter til orange når et køretøj kommer indenfor rækkevidde (cirka 140 meter) ligesom køretøjets relative position angives på de hvide LED midt i enheden. Nærmer et køretøj sig med høj fart vil den øverste LED i stedet lyse rødt for at give en ekstra advarsel. Så snart køretøjerne har passeret slukker de hvide LED og den øverste skifter igen til grøn.

Selvom Varia RDU hovedenheden absolut fungerer efter hensigten og er nem at overskue, så foretrækker jeg at bruge radaren sammen med en Garmin Edge cykelcomputer hvor de samme informationer kan udlæses og jeg kan nøjes med en enkelt ”dims” på styret. Jeg tænker dog at RDU hovedenheden kan være et rigtig fint tilbud til pendleren som cykler til og fra arbejde og ikke har lyst til / behov for en avanceret cykelcomputer.

Brug af Varia RTL 500 radar sammen med Garmin Edge

Varia RTL 500 radarenheden er kompatibel med Garmin Edge 1000, Edge Explore 1000, Edge 520 og Edge 25. Desuden har Garmin annonceret at Edge 510, 810 og Touring Plus på et ikke nærmere defineret tidspunkt også vil blive kompatible. Den oprindelige Backtracker fra Kickstarter brugte Bluetooth som overførselsprotokol, men eftersom Garmin ejer firmaet bag ANT+ protokollen er det her de har lagt en del arbejde i at skifte til denne. Data til kontrol af lys i baglygte delen af RTL 500 radarenheden kommunikeres via en åben ANT+ kanal og er derfor principielt kompatibel med eks. Bontragers ANT+ kompatible cykellygter – jeg har dog ikke haft lejlighed til at teste dette. Radar specifikke data sendes mellem RTL 500 enheden og enten RDU hovedenheden eller en Edge cykelcomputer via en lukket ANT protokol som kun Garmin har adgang til hvorfor denne del ikke er kompatibelt med andre typer enheder som måtte dukke op på markedet.

Jeg har brugt Varia sammen med en Edge 1000 og det er i min optik her man virkelig får glæde af radaren. Advarselsfunktionerne er fuldstændigt sømløst integreret i displayet på cykelcomputeren uden på nogen måde at gå på kompromis med øvrig funktionalitet i forhold til aflæsning af træningsdata osv.

Første trin er naturligvis at parre Edge enheden med radarenheden – det foregår på samme måde som med en pulsrem, kadencesensor eller tilsvarende. En radarenhed kan altså udmærket sende data til flere hovedenheder eller Edge computere hvis det er relevant.

Parring af Garmin Varia RTL 500 med Edge 1000
Parring af Garmin Varia RTL 500 med Edge 1000.

På min Edge 1000 kan det justeres om Varia visningen skal være på farvet baggrund, hvilken side af skærmen den vises på og om der skal være advarsel ved lyd. Her savner jeg en mulighed for at justere lydstyrken da den godt kan være lige lovlig lav ved høj fart i blæsevejr.

På skærmen vises et lille symbol svarende til et omvendt WIFI symbol i øverste højre hjørne når Varia radaren er koblet til. Skulle radaren løbe tør for strøm, eller falde af blinker symbolet rødt og der dukker en advarsel op nederst på skærmen. Man kan under sensor detaljer i Edge menuen se status for batteri og tjekke software versionen samt udlæse serienummer hvis det skulle blive nødvendigt.

Hvis RTL 500 radarenheden løber tøt for strøm undervejs kommer der straks information på skærmen.
Hvis RTL 500 radarenheden løber tøt for strøm undervejs kommer der straks information på skærmen.

I brug er kombinationen af radarenheden og en Edge 1000 yderst intuitivt. Når der ikke er nogen trafik at advare om er det eneste synlige tegn på at radaren er koblet til det omvendte WIFI symbol i øverste højre hjørne af skærmen.

Dukker er en eller flere biler op bagfra afgiver Edge 1000 et bip og på begge sider af skærmen dukker en orange streg op i langs begge kanten af skærmen, og samtidig markeres den relative position af bilerne ved at hvide prikker dukker op i bunden af skærmen og bevæger sig op mod toppen. Hver prik indikerer en bil og mellemrummet den indbyrdes afstand mellem bilerne. Skulle en hurtig bil dukke op skifter farven til rød for at give yderligere advarsel til cyklisten. Så snart bilerne har passeret skifter kantfarven til grøn og Edge enheden giver et lidt anderledes bip for at signalere at der er frit bagude. Enkelt, effektivt og intuitivt.

Garmin Varia information på Edge 1000, bemærk den røde kantfarve som advarer om hurtigt kørende bilist bagfra.
Garmin Varia information på Edge 1000, bemærk den røde kantfarve som advarer om hurtigt kørende bilist bagfra.
Garmin Varia information på Edge 1000, bemærk den grønne kantfarve som signalerer at bilen for forbi.
Garmin Varia information på Edge 1000, bemærk den grønne kantfarve som signalerer at bilen for forbi.

Softwareopdatering af Varia

Når Varia enhederne skal opdateres foregår det via Garmin Express eller Garmin Webupdater på Windows eller Mac. Garmin Express er den nye samlede løsning for overførsel af data mellem internet og Garmin enheder uanset om det er en bilnavigator, eller løbeur eller som her en radar. Jeg har, fortsat, gode erfaringer med den gode gamle Webupdater som leverer varen hver gang. Spørgsmålet er hvornår Garmin lukker den ned.

Garmin Express er den foretrukne løsning til opdatering af dine Garmin enheder.
Garmin Express er den foretrukne løsning til opdatering af dine Garmin enheder.

Opdateringen foregår ved at koble Varia RTL 500 radarenheden til computeren via det medfølgende kabel. Via Garmin Express eller Webupdater downloades de nyeste version af softwaren som installeres på radarenheden. Softwaren til hovedenheden overføres trådløst via ANT til denne fra radarenheden når denne er opdateret. Det er vigtigt at læse instruksen og følge denne så begge enheder bliver opdateret for at de kan snakke sammen.

Opdatering af softwaren i Garmin Varia RTL 500 og RDU. De lilla LED indikerer at opdatering er igang og imens indikerer de røde LED på radarenheden hvor langt opdateringen er fremskredet.
Opdatering af softwaren i Garmin Varia RTL 500 og RDU. De lilla LED indikerer at opdatering er igang og imens indikerer de røde LED på radarenheden hvor langt opdateringen er fremskredet.

Konklusion

Der kan siges meget om relevansen af en bagudvendt radar på cyklen, og jeg har gennem testperioden mødt holdninger fra begge lejre. Personligt har jeg været glad for at køre med den, og jeg er ret sikker på at den får lov at blive på mine cykler fremadrettet. Men relevansen afhænger nok lidt af hvem man er og hvor/hvordan man cykler.

Til landevejscyklisten/triatleten som kører langt og hårdt, formentlig alene eller i en lille gruppe, giver den god mening når man midt i det lange træningspas zoomer lidt ud og på grund af træthed begynder at blive mindre opmærksom på omgivelserne. Ikke sådan at forstå at man skal køre og holde øje med displayet, for så er fokus væk fra vejen hvor det rettelig bør være. Men et lille bip fra Edge cykelcomputeren og et hurtigt blik på skærmen giver en god ide om hvad der kommer bagfra og om det er en eller flere biler.

På samme måde kan pendler cyklisten som kører til og fra arbejde hver dag i al slags vejr over længere afstande få god gavn af en ekstra advarsel om bagfrakommende biler af samme årsager som ovenfor beskrevet. Her kan Varia RDU hovedenheden være det rigtige valg, om end en af de væsentlige advarsler, nemlig bippet, mangler.

Til den som cykler til og fra job i byen, med masser af trafik er Varia tæt på ubrugelig idet man konstant vil få advarsler og dermed bliver ”blind” for dem på samme måde som i historien om Peter og Ulven. Ligeledes er det ikke super relevant for mountainbikeren som sjældent kommer udenfor skoven idet radaren ikke fanger andre cyklister.

Et brugsscenarie jeg ser som særdeles relevant er for hørehæmmede som cykler – her kan Varia radaren i kombination med RDU hovedenheden eller en Edge cykelcomputer være med til at øge sikkerheden uden at den hørehæmmede konstant behøver at se sig over skulderen. Helt perfekt ville det være hvis der kunne implementeres support for at eks. Forerunner 920XT, fënix 3 og andre relevante ure kunne vibrere og dermed yderligere advare brugeren.

Garmin Varia Rearview Radar Bundle
Garmin Varia Rearview Radar Bundle

Hvor kan jeg købe Varia?

Hvis du er i Københavnsområdet så kan du pille og kigge hos eksempelvis Fri Bike Shop på Roskildevej 256 i Rødovre – så kan du også lige stikke hovedet ind til mig i Outdoor Rødovre og sige hej.

De GPS produkter jeg selv køber handler jeg oftest hos Pulsure.dk som vel er Danmarks største og ældste på dette område. Her er du sikker på seriøs og effektiv service både før og efter købet. Du kan både handle på nettet og i den fysiske butik i Horsens. Du finder Varia Rearview Radar Bundle her og Varia Rearview Radar (uden hovedenhed, oplagt hvis du allerede har en kompatibel Edge cykelcomputer) her.

Alternativt kan du købe Varia via Garmins egen hjemmeside, eller hos en Fri Bike Shop nær dig.

Har du spørgsmål, eller er der ting jeg ikke har berørt, så læg en kommentar her eller ovre på facebook. Tak fordi du læste med.

En tanke om “Garmin Varia Rearview cykelradar – anmeldelse”

  1. Det var jo en meget grundig anmeldelse, Knut.
    Jeg tænkte at med alle dem, som kører rundt med musik i ørerne, kan det være at gruppen med hørehæmmede cyklister er større end man umiddelbart forestiller sig 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *