Aftenlys på havnen i Mölle, den udsigt kan du nyde efter veloverstået vandretur og aftensmad. Foto: Knut Korczak

Forebyggelse af vabler – disse 7 ting skal du vide

Vabler er, for mange, en uundgåelig del af det at vandre og løbe langt. Men der kan gøres meget for at undgå de smertefulde bæster. Her får du mit bud på de 7 ting du skal vide om forebyggelse af vabler.

Forord

Jeg arbejder til hverdag i friluftsbutikken Fjeld og Fritid, hvorfor links til produkter i mange tilfælde går til min arbejdsgiver eller andre danske butikker.

Derudover interesserer jeg mig for bevægeapparatet, og i særdeleshed fødder, som mange har udfordringer med. Jeg har bred erfaring med at forebygge og behandle vabler, både på mig selv, turmakkere og gæster på guidede vandre- og løbeture.

Behandling af vabler på en guidet vandretur på Bornholm

Jeg har tilsluttet mig The Outdoor Blogger Codex. Det betyder fuld transparens i forhold til eventuelle sponsorater, samarbejder med leverandører og deslige. Se på linket hvad The Outdoor Blogger Codex betyder for dig som læser.

Øg belastningen gradvis

Det er vigtigt at du ikke fra dag til anden kaster dig ud i lange vandreture, ihvertfald hvis du har kroppens velbefindende som topprioritet. Ligesom med al anden bevægelse skal du dosere det rigtigt, også for at undgå vabler. Hvis du gradvist bygger belastningen op, både i forhold til distance, hastighed, underlag, fodtøj og hvilken vægt du bærer på kan fødderne nå at følge med. Det betyder at du nedsætter risikoen for vabler markant. 

Sørg for at fjerne hård hud

Hård hud skaber friktion og bevægelse mellem over- og underhud, præcis det som skaber ideelle betingelser for vabler. Samtidig gør hård hud det sværere at behandle vablerne når de opstår. Derfor ender vabler under hård hud ofte som smertefulde blodvabler. Fjern den hårde hud i god tid inden din vandretur, så du kan gøre det på den mest skånsomme måde. Jeg har personligt ikke den store fidus til de der fodfil produkter som kan hænge i brusekabinen. Min oplevelse er at de flosser min hud, og skaber mere friktion.

Hård hud på hæl - 7 ting du skal vide om forebyggelse af vabler
En godt medtaget hæl som kunne have glæde af lidt fodcreme og sandpapir. Foto: UtMedKnut

Sandpapir løser opgaven

I værktøjskassen har jeg sandpapir korn 180, som er helt perfekt til formålet. Det skaber en glat overflade, perfekt til at gå langt på. Min foretrukne metode er at slibe den hårde hud væk over et par gange, primært for ikke, i min iver at få taget for meget af i første hug. Har du rigtig meget hård hud, kan det skrælles af med en skalpel. Er du ikke sikker på hånden, kan du med fordel smutte forbi en fodterapeut, som er vant til at håndtere den slags. 

Sandpapir korn 180 - 7 TING DU SKAL VIDE OM FOREBYGGELSE AF VABLER

Plej huden på dine fødder med creme

En stærk og smidig hud på fødderne, er mindre udsat for vabler end tør og grov hud. Det er derfor en rigtig god ide at bruge fodcreme jævnligt. Jeg er fan af den fra Cosborg, fordi den er med til at modvirke hård hud og revner i hælene og under tæerne. Jeg har brugt Cosborgs hælcreme i en del år, og selvom prisen pr. ml er i den høje ende er det, for mig, prisen værd. 

Har du udfordringer med hård hud, eksempelvis på hælene, eller siden af storetæerne, så er religiøs brug af fodcreme hver aften inden sengetid en rigtig effektiv løsning.

Cosborgs fodcreme

Klip og fil dine negle

Sidst på førstedagen, under en guidet vandretur på Bornholm, noterer jeg at en af mine gæster sakker bagud og humper lidt. Direkte adspurgt har han “fandens ondt i tæerne”, og er usikker på om han rent faktisk kan gå de sidste kilometer ind til hotellet i Svaneke. Efter lidt snak frem og tilbage, og en hurtig visuel inspektion af sko, strømper og fødder står årsagen klar. Støvlerne er for lave i tåboksen og neglene er ikke klippet ordentligt ned. Den hurtige løsning er at fjerne indlægssålerne fra støvlerne. Denne manøvre giver den nødvendige plads til fødderne, og lindrer smerterne nok til at den sidste kilometer ind til Svaneke og hotellet kan forceres. Efter en klipning og filning af neglene kan turen fortsættes uden mén den næste morgen.

Det er vigtigt at du på forhånd klipper og filer dine negle. Klip neglene lige over. Klipper du neglene ned i siden, risikerer du at få nedgroede negle, og det kan danne betændelse i siden af neglen, som er meget smertefuldt. Brug neglefilen til at “knække” den skarpe kant, så holder dine strømper længere.

Har du svært ved at “knække koden” i forhold til dine negle, så kan det være guld værd at opsøge en fodterapeut som kan klare det grove. På den måde bliver det nemmere for dig at vedligeholde efterfølgende. Men lad nu være med at lave en aftale med fodterapeuten lige får du skal ud og gå eller løbe langt. En uges tid før er passende.

Sørg for tilstrækkelig plads i dine sko

Som du kan læse af ovenstående, så er det der med tilstrækkelig plads i sko eller støvler, helt essentielt for en god oplevelse på vandreturen.

Det er nødvendigt at have cirka en tommelfingerbredde foran de længste tæer, for at sikre tilstrækkelig plads. Dels udtrættes fødderne af en lang dag i sporet, og bliver længere end normalt. Dels skal der være plads til at dine fødder kan glide lidt frem i skoene ved nedstigninger, uden at negle eller tåspidser rammer det indvendige af snuden. Er denne plads ikke til stede, risikerer du ømme tånegle. I  værste fald får du vabler under neglene, og negle som på sigt falder af efter at have antaget en flot blåsort farve.

Dine sko skal sidde fast uden at klemme. De fleste mennesker har glæde af mere plads i forfoden end de umiddelbart tror. En del vabler opstår fordi tæerne presses sammen.

Hvis dine sko klemmer om forfoden efter en lang dags vandring, er der stadig hjælp at hente. På mange sko strammer snøringen også omkring forfoden, hvilket til vandring er fuldstændigt unødigt. Her ynder jeg at løsne de yderste par kryds, låse dem med et råbåndsknob så de ikke strammes op, og så snøre skoen eller støvlen som normalt. På den måde får den klemte forfod lidt aflastning, og mange vabler kan undgåes.

Forfodskryds

Brug gode strømper

Der er forskellige strategier i forhold til strømper. Fælles for dem er at det handler om at holde fødderne så tørre som muligt, for at mindske friktionen og dermed risikoen for vabler. Om du er til strømper i kunststof som polypropylen og nylon. Eller som jeg foretrækker med en høj andel af merinould, det er to sider af samme sag. Strømperne i kunststof er konstrueret til at trække fugten væk og ud gennem strømpen, mens strømperne i merinould absorberer fugten og på den måde holder de fødderne tørre. Kunsten er at holde huden på fødderne så tør som muligt, for at holde vablerne på afstand. Dels øger fugtig hud friktionen mellem strømpe og hud, og dels er fugtig hud mere sårbar sådan helt generelt. 

To par strømper

Det er “god latin”, mange steder at benytte to par strømper samtidig. Ofte anvendes en tynd inderstrømpe kombineret med en kraftigere strømpe udenpå. Med dagens moderne og velsiddende fodtøj er behovet for dobbeltstrømper, i min verden, væsentligt mindre end tidligere, men der kan være gode grunde til at doble op alligevel. Det gælder især hvis andre strategier for at undgå vabler ikke har virket tilfredsstillende. Det kan også være hvis du skal bære en tung oppakning, over meget ujævnt terræn, udenfor stierne og med meget stive støvler. De tynde inderstrømper kan du anskaffe dig i både kunststof eller merinould, på samme måde som nævnt ovenfor. Er præmissen den at du dobler op for at forebygge vabler, så kan du med fordel prøve denne taktik.

Damestrømper på vandreturen

Nylon popsocks, af den tynde glatte slags, bruges af mange i mit netværk som det inderste værn mod vabler. Dels binder de tynde strømper ikke fugt, og dels er de så glatte at enhver bevægelse i skoene sker mellem to lag strømper i stedet for mellem strømpe og hud. Denne taktik fungerer altså som den ovenstående, men uden at kræve noget særlig ekstra plads i fodtøjet.

Tåstrømper er mit “hemmelige” våben

Tåstrømper fungerer lidt som dobbelt strømper, bare mellem dine tæer. To lag stof mellem tæerne fjerner den direkte friktion mellem huden, og nedsætter risikoen for at du går og træder ned på dine egne tæer betragteligt. Tåstrømper fra Injinji har i mange år været mit “hemmelige” våben mod vabler mellem tæerne.

Det er dog ikke sådan at tåstrømperne kommer helt uden ulemper. Den største er helt klart at tæerne pludselig fylder en del mere i bredden. Det er ikke helt uproblematisk hvis man i forvejen er udstyret med et godt bredt ombuk mod jorden. Falder du for ideen med tåstrømper skal du altså sørge for at der fortsat er plads til at tæerne kan “spille klaver” når du har dit foretrukne fodtøj på.

Injinji strømper køber jeg oftest hos MyRaceKit i UK, i det der desværre ikke rigtig er danske forhandlere.

Vælg den rigtige størrelse strømper

Dine strømper skal have den rigtige størrelse. Er de for store kan de folde og dermed give vabler – er de for små kan de klemme tæerne og give vabler mellem dem. For korte strømper er også en hyppig årsag til ømme, og endda sorte tånegle.

Tape til forebyggelse af vabler

Tape kan bruges præventivt, der hvor du har erfaring for at der er mulighed for vabler. Tape fungerer bedst hvis du på forhånd taper de steder på dine fødder, hvor du ved problemerne kan opstå, ind. Jeg foretrækker Fixomull Stretch tape til forebyggelse af vabler, men bruger også i et vist omfang kinesiotape. Det vigtigste er at få lagt tapen jævnt og uden folder, samt at runde hjørnerne så strømperne ikke får fat og ruller tapen af igen.

Præventiv tape på en lilletå inden en lang dags vandring.
Præventiv tape på en lilletå inden en lang dags vandring. Foto: UtMedKnut

Tape lægges bedst på tørre fødder. Er fødderne godt sjasket til vil tørring og eventuel afspritning give langt mere effektiv vedhæftning. Det kan ikke betale sig at sjuske, brug hellere et par minutter mere, det betaler sig når tapen sidder fast hele vejen.

Jeg køber Fixomull Stretch tape på apoteket eller på eks. Med24.dk.

ENGO kan redde dine sko og fødder

Det er efterhånden en del år siden jeg første gang stiftede bekendskab med lavfriktionslapperne fra amerikanske ENGO. Lapperne er fremstillet i et tyndt, glat materiale som nedsætter friktionen mellem sko og strømpe betydeligt. Det giver mindre træk i huden, og derfor lavere risiko for vabler. ENGO kan benyttes akut, hvis behovet opstår undervejs, men klæber bedst på rene, tørre overflader og er derfor bedst brugt præventivt til forebyggelse af vabler.

Jeg køber mine ENGO matches hos CPH Run Shop på Damhustorvet i Rødovre, eller hos MyRaceKit i UK.

BONUS – Du bruger Compeed forkert!

En af de typiske fejl jeg møder er brugen af Compeed, eller tilsvarende typer hydrokolloid plastre, til forebyggelse af vabler på løbe- eller vandreturen.

Så lad os starte med at slå fast at Compeed, og tilsvarende plastre, er et rigtig glimrende værktøj at have i værktøjskassen til behandling af vabler. Du bruger dem til de vabler hvor overhuden af forskellige årsager er forsvundet.

Men, du bruger dem ikke til forebyggelse af vabler, eller til vabler hvor overhuden stadig er intakt. Her findes langt bedre løsninger.

I den næste artikel viser jeg dig, hvordan jeg behandler forskellige typer vabler. Behandlingen er den samme, uanset om det er mig selv, eller en gæst på en guidet vandretur, som skal have fikset fødderne.

Læs mere om behandling af vablerne, når de alligevel er opstået, i denne artikel. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *